Dějiny českého volného verše

Poštovné zdarma
187 Kč
Běžná cena: 220 Kč
  • Rok vydání 2001
  • Počet stran 248
  • ISBN 80-7294-015-5
  • Svazek 9

Kniha je souvislým vývojovým obrazem dějin českého volného verše. Úvodní kapitola přináší výklad principu rytmu ve volném verši v termínech rytmického zaměření účastníků poetické komunikace, vyjádřeného při tvorbě i vnímání specifickou rytmickou intonací. Následujících pět kapitol konkrétně a na základě individuálního rozboru všech relevantních textů probírá cestu volného verše od jeho počátků v symbolismu přelomu století až po autory let padesátých a šedesátých, přičemž tvorbu zařazených autorů sleduje až do současnosti. Veršový rytmus je pozorován v souhře celé poetiky zkoumaných děl, jejich významové výstavby, v souvislosti s básnickými směry a uměleckou orientací skupin i individualit. Čtenář je tak informován např. o typech poetistické tvorby a o zásahu klasického i pozdního surrealismu, podrobně jsou probrány rytmické styly básníků Skupiny 42, Holanův verslibrismus v lyrice i epice, obraty k volnému verši u autorů starší generace (Seifert, Hrubín, Závada) v 60. letech, proměny rytmu intenzivně spolutvořící básnický vývoj Jana Zahradníčka nebo Ivana Diviše. Jsou rozpoznány a pojmenovány některé přechodné útvary mezi veršem volným a pravidelným. Na pořad přicházejí volné verše desítek básníků — nejmladší ještě sledovaní jsou Petr Král a Jiří Kuběna. V závěru se klade aktuální otázka krize volného verše v současnosti. Jednotný metodologický přístup a systematické sledování rytmických činitelů, jež působí po celé zkoumané období, umožňuje zachycení členitého tématu v jeho kontinuitě, ale nevylučuje ani konkrétní odpovědi na dílčí zájmy čtenáře zajímajícího se o rytmus svého oblíbeného básníka. 

Celý popis

„Je to kniha zásadní, dlouho a netrpělivě očekávaná, a metafora o skleněných perlách, kterou jsem si dovolil použít, chce naznačit, že versologie, jak ji pěstuje Červenka, je vědou náročnou, duchovní a vzrušující – pokud čtenář dokáže v rytmických vzorcích nacházet to, co v nich nacházel románový Mistr hudby… Červenka si ukládá podobnou klauzuru, jakou si ukládala postava z Hesseho románu a jako on ji nemůže a často ani nechce udržet v čisté formě: rytmus je fenoménem básnického významu, duchovních vzryvů a tvořivosti, jehož perlami jsou přízvuky a intonační linie skládané do vzorců, které zasvěcence nadchnou a laika nechají chladným; jsou tedy mnohé z Červenkových zdánlivě neutrálních zjištění implicitními hodnotovými soudy, které často míří k neuralgickému jádru věcí.“
Milan Exner 

  • Neplatíte poštovné ani balné
  • Ušetříte 15 %
  • Knihy vydáváme už 20 let

Teď už vám neuteče ani řádek.

Co se děje v naší redakci i jaké knihy připravujeme, najdete v pravidelném souhrnu ve své e-mailové schránce.

Váš e-mail byl úspěšně přihlášen k odběru. Nezapomeňte adresu potvrdit.

Přihlásit se

Správa účtu

Přehled objednávek Změna osobních údajů Změna hesla
Odhlásit se