Mezi paletou a písní
O malíři Frolkovi a jeho rodině
Historie cen
Aktuální cena produktu:407 Kč Nejnižší cena produktu za posledních 30 dnů:
407 Kč Doporučená cena (knihkupectví):
479 Kč
- Rok vydání 2000
- Počet stran 510
- ISBN 80-7294-001-5
- Editoři Antoš Frolka, Ludmila Holá, Dušan Holý
Při zmínce o výtvarném umění čerpajícím ze slováckého folklóru se nám zajisté vybaví jména bratrů Joži a Franty Uprkových. Jméno Antoše Frolky, jejich rodáka a přítele, žáka Joži Uprky, je však pravděpodobně známo pouze odborníkům. A přesto patří Antoš Frolka k talentovaným umělcům, kteří slovácký lid a slovácké tradice zachytili ve svém díle nejen velmi věrně, ale též osobitě.
Antoš Frolka (1877–1935) se narodil v Kněždubu v rodině vesnického písmáka. Od mládí maloval. Velmi pozorně dokázal vysledovat typy slovácké dědiny a ukázat, jak život modeluje tvář i postavu, určuje gesto. Dodnes jsou jeho díla umělecká také cenným materiálem národopisným. Autorem vzpomínek na malíře A. Frolku je jeho prvorozený syn MUDr. Antoš Frolka. Materiál soustředěný v této knize věrně dokumentuje život svérázného člověka i umělce, přibližuje nám nejen jeho dílo, ale též dobu, v níž tvořil, tradice, z nichž vyrůstal, a lidi, kteří ho na jeho nelehké životní pouti provázeli.
„Po způsobu moravských realistů literárních, například bratří Mrštíků a Herbena, si všímá zejména lidu drobného, a to nejen selského, ale i řemeslného a potulného, který se živí domáckou výrobou, typických postav, s kterými jsme se ještě i my starší počátkem tohoto století potkávali na slovácké dědině: handrláků, kolomazníků, opálkářů, kořenářek, kuřenčářek a podobně. Mnohé Frolkovy obrázky, zasazené do přírody jarní, letní nebo podzimní, jsou oslavou zemědělské práce v duchu dnešního realismu. Jsou plné života, děje a pohybu. Frolka je také dobrý psycholog. Studuje pozorně typy slovácké dědiny a ukazuje, jak život modeluje tvář i postavu, určuje gesto. (…) Frolka maloval nejraději akvarelem. Dařil se mu zvláště tam, kde šlo o to, aby byla lehce a hbitě zachycena živá scéna nebo prchavá nálada, nebo aby si tímto poddajným materiálem udělal řadu studií k větším kompozicím olejovým. Právem bývá počítán k našim nejlepším akvarelistům. Velmi dobré jsou i jeho pastely a kresby uhlem a hrudkou.“
– Štěpán Jež
„Staré brejle bednářovy, drátkem svazované, husle Jožky Cigána, do kterých se potápí jeho zasněný pohled pro nový a nový tok písní, zlatá povřísla ve chvíli zrodu, i obtočená kolem zaplátovaného starého kožuchu strýčkova stejně jako kolem snopů, hlávky zelí, zlatý šik kukuřice se zrajícími klásky, dýně, ty a mnohé jiné předměty portrétuje Frolka ve funkční souvislosti s člověkem, jako části prostředí stejně živé jako člověk sám. Frolka člověka z prostředí vytrženého ani vidět neumí. Když se pokusí někoho oprostit ze spleti vztahů a úkonů, ztuhne takový portrét jako ryba ve vzduchu. Sníh je pro cifrující fašankáry, krajina pro práci lidí a zvířat. Hlávky zelí se sehnutými strýčky a batolícími se dětmi jsou celky dělitelné jen sociologickým rozborem. Frolka zažívá i maluje jednotně. Stal se tak, snad ani nechtě a především bez školy a beze vzoru, portrétistou ekologie lidského rodu ve svém rodném kraji.“
– Vladimír Úlehla
-
-
„Po způsobu moravských realistů literárních, například bratří Mrštíků a Herbena, si všímá zejména lidu drobného, a to nejen selského, ale i řemeslného a potulného, který se živí domáckou výrobou, typických postav, s kterými jsme se ještě i my starší počátkem tohoto století potkávali na slovácké dědině: handrláků, kolomazníků, opálkářů, kořenářek, kuřenčářek a podobně. Mnohé Frolkovy obrázky, zasazené do přírody jarní, letní nebo podzimní, jsou oslavou zemědělské práce v duchu dnešního realismu. Jsou plné života, děje a pohybu. Frolka je také dobrý psycholog. Studuje pozorně typy slovácké dědiny a ukazuje, jak život modeluje tvář i postavu, určuje gesto. (…) Frolka maloval nejraději akvarelem. Dařil se mu zvláště tam, kde šlo o to, aby byla lehce a hbitě zachycena živá scéna nebo prchavá nálada, nebo aby si tímto poddajným materiálem udělal řadu studií k větším kompozicím olejovým. Právem bývá počítán k našim nejlepším akvarelistům. Velmi dobré jsou i jeho pastely a kresby uhlem a hrudkou.“
– Štěpán Jež„Staré brejle bednářovy, drátkem svazované, husle Jožky Cigána, do kterých se potápí jeho zasněný pohled pro nový a nový tok písní, zlatá povřísla ve chvíli zrodu, i obtočená kolem zaplátovaného starého kožuchu strýčkova stejně jako kolem snopů, hlávky zelí, zlatý šik kukuřice se zrajícími klásky, dýně, ty a mnohé jiné předměty portrétuje Frolka ve funkční souvislosti s člověkem, jako části prostředí stejně živé jako člověk sám. Frolka člověka z prostředí vytrženého ani vidět neumí. Když se pokusí někoho oprostit ze spleti vztahů a úkonů, ztuhne takový portrét jako ryba ve vzduchu. Sníh je pro cifrující fašankáry, krajina pro práci lidí a zvířat. Hlávky zelí se sehnutými strýčky a batolícími se dětmi jsou celky dělitelné jen sociologickým rozborem. Frolka zažívá i maluje jednotně. Stal se tak, snad ani nechtě a především bez školy a beze vzoru, portrétistou ekologie lidského rodu ve svém rodném kraji.“
– Vladimír Úlehla -
Zalistujte si
Hlídací pes
Budeme Vás informovat o vydání knihy odesláním e-mailu na Vaší adresu.
O vydání knihy Vás již e-mailem nebudeme informovat.
Omlouváme se, ale tato kniha je v tuto chvíli nedostupná. Její dostupnost však můžete znovu hlídat.