MENU

Černý beran

Poštovné zdarma od 999 Kč
127 Kč
Doporučená cena 149 Kč
Tato kniha momentálně není k zakoupení.
  • Rok vydání 2000
  • Počet stran 154
  • ISBN 80-86055-86-8

Jan Balabán je v českém literárním kontextu znám především jako autor povídek a kratších próz. Jeho poslední dvě knihy Boží lano a Prázdniny zaznamenaly čtenářský i kritický ohlas. Černý beran představuje v Balabánově tvorbě předěl. Autor se zde úspěšně pokusil o rozsáhlejší, vnitřně prokomponovaný novelistický útvar. Právě kompozice tu zvyšuje naléhavost textu, jenž má takřka charakter modlitby či kletby. Dochází k střídání různých časů a prostorů, postav a situací, aniž by se tak dělo na úkor srozumitelnosti či přehlednosti. Čtenář je nelítostným rytmem vyprávění vtahován do “syrového a surového” světa, zabydlovaného jakýmisi “nehrdiny”, ale též světa naplněného účastí a vůlí k hledání opěrného bodu lidské existence. Stylistická vybroušenost a přesvědčivost Balabánova výrazu činí z knihy čtenářsky přitažlivé dílo. 

Celý popis

„Zdroj trýznivosti Černého berana je tedy „osvědčený“ – pnutí mezi pomíjivostí a jejím popřením, kterého ovšem dosáhneme tím, že tuto pozemskou časnost zcela přijmeme. Balabánova variace na staré téma však není vytržena ze současných souvislostí, je v dobrém slova smyslu aktualitou, zvídavým aktem, který artikuluje pocity a stavy části nynější mladší střední generace, možná nejen jí. Jan Balabán stvrdil svůj talent mířit na podstatné a vyhnout se při tom banálnímu bolestínství. Je to prozaik, s nímž je třeba vážně počítat.“
Josef Chuchma 

„Zdá se, že autor vidí dvojí cestu – cestu lásky zmáhající špínu světa a cestu víry nabízející útěchu před smrtelným strachem. Skepse však nedovoluje dohlédnout cíle: „Oba konce jsou slepé… jistotu víry jsme někde potratili… Spíš jen tak čekáme, jako to dopadne, odhodláni zachovat se aspoň slušně.“ Balabán svým postavám nic neulehčuje, nedovoluje jim nacházet východisko z krize v iluzorních řešeních existenciálních úzkostí a starostí. Jeho člověk spíš chce hledět jako ten černý beran osudu do tváře, vědom si údělu, jaký je mu souzen. Není to ani vzpoura, ani rezignace, jen vědomí, že je nutno dojít až na konec a „zachovat se slušně“. Tím, jak autor dokázal své sdělení vtělit do stylového tvaru díla, dosvědčuje, že v něm zraje prozaik, o němž ještě uslyšíme.“
Aleš Haman 

„Jak důležité je pro Balabána obrazné vyjadřování, lze přiblížit demonstrováním vazeb názvu a výpovědi samé: černý beran stojící mimo stádo ovcí, k němuž se blíží muži s vražednými nástroji, se v textu pouze mihne a jeho role bytosti, která na sebe vzala viny ostatních, aby posléze byla obětována, vystoupí teprve na pozadí smrti filantropa Bogomila, který jako řidič sanitky zachránil mnoho životů, aniž by se sám v potřebné chvíli dočkal pomoci.“
Lubomír Machala 

  • „Zdroj trýznivosti Černého berana je tedy „osvědčený“ – pnutí mezi pomíjivostí a jejím popřením, kterého ovšem dosáhneme tím, že tuto pozemskou časnost zcela přijmeme. Balabánova variace na staré téma však není vytržena ze současných souvislostí, je v dobrém slova smyslu aktualitou, zvídavým aktem, který artikuluje pocity a stavy části nynější mladší střední generace, možná nejen jí. Jan Balabán stvrdil svůj talent mířit na podstatné a vyhnout se při tom banálnímu bolestínství. Je to prozaik, s nímž je třeba vážně počítat.“
    Josef Chuchma 

    „Zdá se, že autor vidí dvojí cestu – cestu lásky zmáhající špínu světa a cestu víry nabízející útěchu před smrtelným strachem. Skepse však nedovoluje dohlédnout cíle: „Oba konce jsou slepé… jistotu víry jsme někde potratili… Spíš jen tak čekáme, jako to dopadne, odhodláni zachovat se aspoň slušně.“ Balabán svým postavám nic neulehčuje, nedovoluje jim nacházet východisko z krize v iluzorních řešeních existenciálních úzkostí a starostí. Jeho člověk spíš chce hledět jako ten černý beran osudu do tváře, vědom si údělu, jaký je mu souzen. Není to ani vzpoura, ani rezignace, jen vědomí, že je nutno dojít až na konec a „zachovat se slušně“. Tím, jak autor dokázal své sdělení vtělit do stylového tvaru díla, dosvědčuje, že v něm zraje prozaik, o němž ještě uslyšíme.“
    Aleš Haman 

    „Jak důležité je pro Balabána obrazné vyjadřování, lze přiblížit demonstrováním vazeb názvu a výpovědi samé: černý beran stojící mimo stádo ovcí, k němuž se blíží muži s vražednými nástroji, se v textu pouze mihne a jeho role bytosti, která na sebe vzala viny ostatních, aby posléze byla obětována, vystoupí teprve na pozadí smrti filantropa Bogomila, který jako řidič sanitky zachránil mnoho životů, aniž by se sám v potřebné chvíli dočkal pomoci.“
    Lubomír Machala 

  • Balabán Jan Foto: © Libor Stavjanik

    Jan Balabán

    (narozen 29. 1. 1961 v Šumperku — zemřel 23. 4. 2010 v Ostravě) byl českým prozaikem, publicistou a překladatelem. Vyrůstal v Ostravě. Vystudoval obor čeština - angličtina na Filosofické fakultě University Palackého v Olomouci. Po studiu pracoval jako technický překladatel. Navštívil Anglii, Kanadu a Spojené státy. Vydal knihy povídek Středověk (1985), Boží lano (1998), Prázdniny (1998), Možná že odcházíme (2004), Jsme tady - Příběh v deseti povídkách (2006), romány Černý beran (2000), Kudy šel anděl (2003, druhé vydání 2005) a scénář komiksu Srdce draka (2001). Jeho sbírka Možná že odcházíme byla v anketě Lidových novin vyhlášena Knihou roku 2004 a získala Magnesii Literu 2005 za prózu a nominaci na Státní cenu za literaturu 2004. V roce 2010 vyšel jeho poslední román Zeptej se táty, který se stal Knihou roku v anketě Lidových novin 

    Více
  • Poštovné zdarma u objednávek nad 999 Kč
  • Ušetříte 15 %
  • Knihy vydáváme přes 25 let

Hlídací pes

Budeme Vás informovat o vydání knihy odesláním e-mailu na Vaší adresu.

O vydání knihy Vás již e-mailem nebudeme informovat.

Omlouváme se, ale tato kniha je v tuto chvíli nedostupná. Její dostupnost však můžete znovu hlídat.

Teď už vám neuteče ani řádek.

Co se děje v naší redakci i jaké knihy připravujeme, najdete v pravidelném newsletteru ve své emailové schránce.

Váš e-mail byl úspěšně přihlášen k odběru. Nezapomeňte adresu potvrdit.

Přihlásit se