V zahradě Bredovských
Historie cen
Aktuální cena produktu:81 Kč Nejnižší cena produktu za posledních 30 dnů:
81 Kč Doporučená cena (knihkupectví):
95 Kč
- Rok vydání 1999
- Počet stran 64
- ISBN 80-86055-52-3
- Svazek 40
Ačkoliv Radek Fridrich debutoval již v roce 1995 (společně s Tomášem Řezníčkem) sbírkou Druhá strana, teprve jeho novou sbírku je možné pokládat za skutečné objevení se básníka. Právě ve sbírce V zahradě Bredovských jako by totiž Fridrich našel „své“ téma a básnický výraz. Jeho poezie je poezií dvojdomou, a to nejen v přeneseném slova smyslu. Kromě vertikálního napětí mezi „nebem“ a „zemí“ a z toho plynoucího pocitu vyděděnosti, se zde setkáváme i s napětím horizontálním, které konkrétně kotví v krajině Sudet. Právě domov, krajina Děčínska, se v jeho poezii stává místem stále znova a znova hledaným. Básník jako by se rozpomínal na sudetské Němce, kteří zde žili, snaží se hledat jejich stopy a budovat svou osobní historii.
Radek Fridrich se narodil 1. 12. 1968 v Děčíně, kde žije doposud. Publikovat začal ve studentském časopise Spirála, později v Okruhu, Welesu. Je člen skupiny Demi-Monde, která se prezentovala zejména v Klubu Pant (viz Almanach pant, 1990-1995). Nyní je vysokoškolským učitelem na PF UJEP v Ústí nad Labem, kde učí českou a světovou literaturu.
„V knize je básník zároveň poutníkem. Vydává se totiž na cestu a postupně prochází krajem („vybydleným, zakletým do slov wós, icec, Pfá), kde tu a tam zní dávná píseň o našem „pra“. Uvědomuje si, jak naléhavě, tíživě je přítomno, tuší vinu a souvislosti, a zapichuje do země svou hůl, aby zachytil čas protékající mezi prsty, „zarámoval obrazy“. Jelikož místa, která nachází, jsou prostá, neumělá, i svědecká výpověď taková musí být. Ve verši (nyní už příznačném, skácelovsky hutném, nepravidelném, mnohdy prozaizovaném) by patos a hledanost zněly falešně. Přitom ovšem jeho vyjádření není chudé. Básník používá neologismy (záslepný, vyčáplý, sýratý), cíleně ovlivňuje zvukovou stránku hromaděním shodných písmen (s: sukní smrtky brousky brousí), přenáší slovesa z přísudku do přívlastku (tekoucí mraky), „hraje si“ i s tématem z nejvážnějších, se smrtí, když neváhá použít říkadlový rytmus.“
– Martin Fibinger
-
-
„V knize je básník zároveň poutníkem. Vydává se totiž na cestu a postupně prochází krajem („vybydleným, zakletým do slov wós, icec, Pfá), kde tu a tam zní dávná píseň o našem „pra“. Uvědomuje si, jak naléhavě, tíživě je přítomno, tuší vinu a souvislosti, a zapichuje do země svou hůl, aby zachytil čas protékající mezi prsty, „zarámoval obrazy“. Jelikož místa, která nachází, jsou prostá, neumělá, i svědecká výpověď taková musí být. Ve verši (nyní už příznačném, skácelovsky hutném, nepravidelném, mnohdy prozaizovaném) by patos a hledanost zněly falešně. Přitom ovšem jeho vyjádření není chudé. Básník používá neologismy (záslepný, vyčáplý, sýratý), cíleně ovlivňuje zvukovou stránku hromaděním shodných písmen (s: sukní smrtky brousky brousí), přenáší slovesa z přísudku do přívlastku (tekoucí mraky), „hraje si“ i s tématem z nejvážnějších, se smrtí, když neváhá použít říkadlový rytmus.“
– Martin Fibinger -
-
Zalistujte si
Hlídací pes
Budeme Vás informovat o vydání knihy odesláním e-mailu na Vaší adresu.
O vydání knihy Vás již e-mailem nebudeme informovat.
Omlouváme se, ale tato kniha je v tuto chvíli nedostupná. Její dostupnost však můžete znovu hlídat.