Recenze - K moři

Recenze - K moři

Hospodářské noviny | 8.2.2008 | rubrika: KULTURA PLUS | autor: Tereza Nosálková

Dvě manželky, čtyři dcery, jeden otec a k tomu ještě několik mužských proměnných, které ale moc za řeč nestojí, spolu odjíždějí v povídkové prvotině Petry Soukupové k moři. Někteří jen v myšlenkách těch druhých, jiní si pokus o rodinný výlet vyzkoušejí na vlastní kůži. Knížka K moři se může pochlubit dobrým doporučením: Soukupová dostala za scénář na motivy tohoto příběhu na loňském festivalu v Karlových Varech první cenu od Filmové nadace RWE&Barrandov Studio. Otec ve středních letech se dílem náhody ocitá na cestě na jih se všemi svými čtyřmi dcerami, které si pořídil ve dvou manželstvích.
Žádné dramatické otevírání starých ran se nekoná. Auto, v němž více či méně zjizvené dětské, dospívající i dospělé duše cestují, nebouchá emocemi. Navenek zůstává výlet poklidně měšťácký, komunikace jako vždycky vázne, autorka se nimrá ve vnitřních pocitech každé z postav zvlášť.
Čtenář sice chvílemi neví, zda čte dětské vyprávění, románek pro náctileté nebo hlubší psychologický rozbor vztahů, ale to není na škodu. Možná je v rozčlenění postav naopak síla. Čtyři dcery si lze celkem bez námahy poskládat do skoro univerzálního ženského světa, v němž se každá z protagonistek tak trochu nekontrolovaně cítí tu jako obtloustlá nechtěná holčička, a jindy zase jako samostatná žena, která nemá »vrásky z žádné lásky«. Tedy až na jednu výjimku -ze vztahu s nepolapitelným otcem.
Vyprávění jde občas příliš do detailu, z něhož je cítit určitá terapie z různých osobních ústrků prožitých autorkou. Na druhou stranu je hodnotným pohledem na organismus rodiny, očima současné mladé ženy a celé generace, která vyrůstala už s absolutní vědomostí toho, jak se dělají děti. Ale jak dnešní pětadvacátníci stárnou, uvědomují si, že jim rodiče neukázali ani nevysvětlili, jak se děti vychovávají. Tápou v tom, jak »se dělá rodina«.
Ovšem vzhledem k současným společenským trendům, kdy se rodiny nezakládají ve dvaceti, mají spoustu času nad tím přemýšlet.
Tereza Nosálková

Teď už vám neuteče ani řádek.