Mladý rozhněvaný muž v Brně krčemném

Mladý rozhněvaný muž v Brně krčemném

Sebestředná próza o psaní, Brnu a životě jako hře
★★

„Psaní je, když nad tím přemýšlím, závislost. […] Je to zábava bohů, kdy jste ten nejvyšší. […] Jste vlastně hráči té nejtvořivější hry, jaká kdy byla vynalezena. Hrajete o svůj život i se životy jiných. Ale jen nanečisto.“ V těchto sentencích je skryt možný interpretační klíč ke dvěma prózám spojeným v knize Pašerák snů letos třicetiletého brněnského prozaika Daniela Krhuta, který v ní přivádí na jeviště světa své alter ego, Eduarda Remodyho, jehož prizmatem účtuje s psaním, Brnem a světem. S ním čtenář podstoupí putování po brněnských barech, restauracích i špeluňkách přelomu milénia, ale pozná také něco málo z Brna magického, setká se s Remodyho kumpány, láskami, prodělá alkoholové a hašišové rauše a vše, co přichází po nich, zažije nemnohé okamžiky tvůrčí spisovatelské extáze, stejně jako početné a hluboké umělecké, potažmo životní krize. Oba oddíly knihy — titulní Pašerák snůModrej soumrak nad městem — jsou kromě titulní postavy spojeny svou introspektivností, tematizováním psaní a umístěním do Brna. Časově starší Soumrak je zařazen až jako druhá próza, takže vytváří jistý „prequel“ ozřejmující smysl některých pasáží Pašeráka, což lze považovat za svého druhu osvěžující tah. Na záložce avizovanou beatnickou poetiku je silněji cítit v Pašerákovi, který v mnoha momentech nezapře inspiraci Kerouakem či Bukowským, Krhut se však výslovně hlásí i k Henrymu Millerovi.

Remody je mladý nonkonformista a bohém, jenž opovrhuje establishmentem a šosáckými pseudojistotami, které poslušné vřazení se do společenské hierarchie přináší, u vědomí svého údělu pašeráka snů, tvůrce a demiurga svébytných paralelních světů, cestovatele v čase. Problémem je, že tomuto buřičskému gestu vzpoury chybí punc opravdovosti, existuje „jen jako“, nestojí za ním životní syrovost a surovost. Od prózy inspirované beatnictvím čtenář poprávu očekává autenticitu, ovšem těžko jí uvěřit v okamžiku, kdy na sebe Remody prozradí, že „chtěl se nazdařbůh nést proudem a přitom trochu hazardovat se svým životem, a bylo mně dobře při těch rozhovorech, který napodobovaly skutečný rozhovory o umění, při pozorování těch dvou, který byly kopie skutečných umělců“, nebo že „stejně jako Márty nechápala Sára tu hru s paletou různých odstínů osobností, se kterou jste mohli působit na svý okolí“. Ano, umění může být a je také hrou, ale hrou vysokou, v níž jde o všechno. Pokud se hraje „jen jako“, nepomohou litry alkoholu, kartony cigaret, zástupy žen; gesto vzpoury se stává spíše pózou. Těžko být člověkem žijícím na hraně (leckdy i za ní) a zároveň demiurgem zachovávajícím odstup. Právě zde krystalizuje svár mezi zvolenou metodou a tématem. Obdobný nesoulad vykazují pasáže o problémech s psaním a hlavně publikováním, které tvoří jeden z leitmotivů knihy — na beatnického hipstera jsou až příliš sebelítostivé a ublíženecké.

Síla Krhutova psaní se projevuje v lyričtějších pasážích, v popisech nálad a různých tváří „přestupního“ města Brna (čtenářsky intenzivněji tak působí Soumrak, jakkoliv je z obou próz tou literárně problematičtější), a hlavně v portrétních črtách Remodyho kumpánů. Ti jsou zachyceni plasticky a často i zajímavě, hlavně příběh pozvolného pádu Mártyho do pasti závislostí nebo Doktorovy explozivnosti a milostných eskapád patří k nejlepším momentům prózy. Ovšem i tady vystrkuje čert své příslovečné kopyto, jímž je vypravěčovo přílišné jáství. Autor prý definuje své psaní jako dobrodružnou psychoanalýzu, což jej vede k tomu, že mezi čtenáře a postavu stále vsunuje své (alter) ego. To je místy rušivé, protože čtenářova fokusace se pak zbytečně rozostřuje, příběh ztrácí tah a vzniká (zčásti jistě oprávněný) dojem, že popisované osudy nemají jiný smysl než posloužit jako zrcadlo právě pro Remodyho. Doufejme proto, že v avizovaném volném pokračování Pašeráka snů autor i jeho druhé já protnou kruh obsesí a vykročí směrem k dospělosti lidské i tvůrčí.

Vladimír Stanzel

Daniel Krhut: Pašerák snů, Host, Brno 2012

Teď už vám neuteče ani řádek.

Co se děje v naší redakci i jaké knihy připravujeme, najdete v pravidelném souhrnu ve své e-mailové schránce.

Váš e-mail byl úspěšně přihlášen k odběru. Nezapomeňte adresu potvrdit.

Přihlásit se

Správa účtu

Přehled objednávek Změna osobních údajů Změna hesla
Odhlásit se