Člověk nemusí přestat dýchat, aby zemřel

Člověk nemusí přestat dýchat, aby zemřel

Brněnský deník | 27.4.2011 | rubrika: kultura region | strana: 8 | autor: MARKÉTA STULÍROVÁ

Brněnský Host vydal další bestseller severského krimi: Zimní oběť. Kniha je první z čtyřdílné série Monse Kallentofta, k níž vznikne i film


recenze

Brno – Rozednívá se a östergötlandská nížina nedaleko švédského města Linköping se zdá být nekonečná. Výhled narušuje pouze pár stromů kolem malých statků a... nahé, zkrvavené tělo otylého muže, kterému se jeden z osamělých dubů stal šibenicí.
Vraždu se zdánlivě rituálním podtextem si pro svůj detektivní román Zimní oběť zvolil zkušený švédský autor Mons Kallentoft. Charaktery postav vystihuje do detailů, mozaiku úlomkovitých indicií skládá pečlivě a s rozvahou – tak, aby napětí udržoval od první do poslední strany. A to se mu až na pár maličkostí daří výtečně. Brněnské vydavatelství Host přichází s dalším bestsellererem severského krimi, které si právem podmaní i české čtenáře.
Příběh autor zasadil do švédského univerzitního města Linköping. Místní policisté a inspektorka Malin Forsová hledají toho, kdo brutálně zavraždil a následně pověsil tlouštíka a samotáře Bengana Míče. Vyšetřování však opakovaně ústí do ztracena, protože motivů je ve hře několik: rodinná msta, pohanské rituály i zášť dospívajících chlapců.
Ústřední postavou mající všechny atributy klasické hrdinky skandinávské detektivky je Malin Forsová. Moderní žena a osamělá matka dospívající dcery si jde tvrdohlavě za svým, řídí se intuicí a i přes mnohé složitosti si obhajuje své. Kallentoft odkrývá její profesní i soukromý život, což kupodivu činí i u všech ostatních postav – záporné představitele nevyjímaje. Kladné povahové rysy rámují vlastnosti špatné, přes každodenní rutinu prosakují nevyslovené, avšak všudypřítomné osobní strasti. Jen málo autorů obdarovává potencionální vrahy zrnky dobra. Mons Kallentoft se tak rozhodl, čímž se mu dokonale daří mást čtenáře.
Nad dobrem a zlem se autor skrze své postavy zamýšlí mnohokrát, stejně naléhavě vyslovuje otázky nad smyslem života, přítomností – absencí pravdy, rodinnými hodnotami, pasivním násilím či sociálním vyloučením. Nejedná se však o moralizování, každý z námětů prorůstá s konkrétním osudem. Za všechny zmíním Karima Akbara, přistěhovalce a policejního šéfa, jehož ctižádostivost se sice místy přeměňuje v narcismus, ale který svým „nešvédským“ úhlem pohledu rozšiřuje zúženou perspektivu ostatních. Mnohé z úvah nad životem, smrtí, dobrem a zlem Kallentoft vložil do úst mrtvému Benganovi (v knize odlišeno kurzivou), čímž ve střípcích odkrývá alespoň něco málo z oné tmy, zimy a bolesti, jíž tlouštík před smrtí čelil.
Příjemným ozvláštněním textu je strohost některých výpovědí, poetizující nádech zase přináší heslovité úryvky a věty bez sloves (Záplava černých vlasů na bílém polštáři jako vzteklé čmáranice tuší...). Kallentoft v sobě nezapře bývalého novináře – editora, o to více do očí bijí některá klišé a nelogičnosti (způsobená překladem?). Třeba když Forsová chodí po „rozespalých nohou“ nebo když se rozsvítí „designovaná lampa“. I své zkušenosti z oblasti reklamy autor zúročuje, bohužel v tom negativním slova smyslu. Poté co si postavy stále dokola obouvají ZNAČKOVÉ pohorky Caterpillar, oblékají ZNAČKOVÉ bundy Canada Goose a jejich pohled opakovaně směřuje ke ZNAČKOVÝM hodinám Ikea, se zdá být přinejmenším divné, že si Forsová na suchary namaže jen tak obyčejný sýr.
Zajímavé je sledovat spisovatelovu biografickou účast na knize. Ve švédském Linköpingu Kallentoft vyrůstal, fotbal – který se v příběhu objevuje v souvislosti s postavou Bengana, autor dlouhodobě hrál. I přes konkrétní popisy se Kallentoft nezříká občasné nadsázky, ať už píše o městě, usedlících v něm či policejních postupech. Rys absurdity do románu vnáší opakovaně pronášený dotaz, zda vražda nesouvisí s pohanskými rituály. A tak se policisté ptají znovu a znovu, i když už je téměř všem jasné, že...
Knihou Zimní oběť Kallentoft odstartoval čtyřdílný cyklus, jímž čtenáře provází inspektorka Forsová. A stejně jako u spisovatele Stiega Larssona a jeho veleúspěšné trilogie Milénium tvůrci pracují na filmové verzi.
Po Zimní oběti z roku 2007 Kallentoft v tetralogii pokračoval příběhy Smrt v létě (Sommardöden, 2008), Podzimní sonáta (Höstoffer, 2009) a Jarní mrtvola (Varlik, 2010). Nejnovějšího titulu s Malin Forsovou se Švédové dočkají letos v červnu, a to pod názvem Den femte arstiden (Páté roční období). A další detektivní příběhy s touto inspektorkou autor plánuje.
Celou Kallentoftovu tetralogii vydá brněnský Host a už teď není pochyb o tom, že Mons Kallentoft zaujme výsostné postavení mezi těmi nejlepšími představiteli severského krimi, jimž vévodí zesnulý Stieg Larsson.

mons kallentoft: zimní oběť j Ze švédského originálu Midvinterblod přeložila Luisa Robovská. Kniha má 448 stran, vydává Host. j Mons Kallentoft se narodil v roce 1968, debutoval románem Pesetas, za který získal prestižní cenu Katapultpriset. Napsal další dvě oceňované beletristické práce. Kniha Zimní oběť je jeho čtvrtou v pořadí.

Foto popis| PŘÍBĚH NA PRVNÍM MÍSTĚ. Příběhy svých knih upřednostňuje Mons Kallentoft i na úkor občasné nadsázky. Po vydání knihy Zimní oběť získal tento švédský autor přezdívku Nový král skandinávské detektivky. Dosud román vyšel v jedenácti zemích.


Foto autor| Foto: Mia Carlsson


Region| Jižní Morava
Publikováno| Brněnský deník; kultura region; 08
Publikováno| Vyškovský deník; kultura region; 08
Publikováno| Břeclavský deník; kultura region; 08
Publikováno| Blanenský deník; kultura region; 08
Publikováno| Hodonínský deník; kultura region; 08
Publikováno| Znojemský deník; kultura region; 08

Teď už vám neuteče ani řádek.

Co se děje v naší redakci i jaké knihy připravujeme, najdete v pravidelném souhrnu ve své e-mailové schránce.

Váš e-mail byl úspěšně přihlášen k odběru. Nezapomeňte adresu potvrdit.

Přihlásit se

Správa účtu

Přehled objednávek Změna osobních údajů Změna hesla
Odhlásit se