Citová angažmá

Poštovné zdarma od 600 Kč
135 Kč
Běžná cena: 159 Kč
Tato kniha momentálně není k zakoupení.
  • Rok vydání 2000
  • Počet stran 186
  • ISBN 80-86055-88-4

Petr Fiala na sebe upozornil už časopiseckými a novinovými publikacemi svých próz, které vzbudily neobvyklý čtenářský ohlas. Soubor povídek Citová angažmá zahrnuje autorovu tvorbu z posledních let a představuje Fialu jako originálního a suverénního vypravěče. Jak napovídá již název knihy, tématy jeho povídek a mikropříběhů jsou nejčastěji erotické vztahy. Nejde ovšem o banální avantýry, ale rafinovanou pitoreskní hru na pomezí skutečnosti a představ. Fialův sugestivní způsob vyprávění vtahuje okamžitě čtenáře do přediva milostných dramat a s jemnou ironií a humorem líčí nejrůznější citová vzplanutí. Kniha Petra Fialy bezesporu aspiruje na jeden z nejčtivějších titulů mezi současnými prózami. 

Petr Fiala se narodil roku 1964. Pracuje jako právník. Působil jako vědecký pracovník na katedře sociologie Masarykovy univerzity. Dlouhodobě se zajímá o problém komunikace s lidmi jiných kultur. Publikuje časopisecky. 

Celý popis

Ukázka 

„Gabriela má pravdu, uvažoval jsem, měl bych se probourat do svýho vlastního programu a Boží nechat na pokoji. Ďábelský taky. Zase jedna z věcí, která mě na Američanech vždycky šokovala: na všechno mají program. Copak je člověk špinavý prádlo? Neměl bych se spíš probourat do vlastního života, když už někam? Ve dveřích se zase objevila Gábina. „Tak ty si myslíš, že se mě takhle snadno zbavíš?“ zeptala se. „Víš, Gábi, se sexem si slušnej člověk, stejně jako s komunismem, nezačíná,“ řekl jsem. „Rozdíl je v tom, že bez komunismu se jeden obejde,“ řekla. Když jsem nic neříkal, dodala: „A abys věděl, na Štědrej večer budeme mít kapra.“ 

Vyrazil jsem brzy ráno, ve svém nejlepší obleku, do virtuální společnosti Puškin, a. s. V ulici byla zima a ještě tma. Kousek přede mnou šly dvě holky, jen tak, možná z flámu. Jedna z nich měla príma obutí, takový to festovní, z matný kůže, se silnejma podrážkama, takový, co bylo tehdy, těsně před předposledními Vánocemi toho tisíciletí, zrovna v módě. Sotva jsem je o kousek předešel, ta, co byla tak dobře obutá, se tiše, ale tak, abych to slyšel, dala do štěbetání: „Koukej, botičky, hehe, koukej, jaký mám botičky, koukej na mý botičky…“ Jéžiši, snad si nemyslí, že by mě něco tak přízemního mohlo zajímat, pomyslel jsem si. 

Ta druhá se tomu jenom chichotala.“ 

„Fiala totiž vládne jedinečným uměním postavit proti sobě kontrastní postoje svých hrdinů, jimiž charakterizuje nejen tyto postavy, ale posouvá i děj. Schopnost pointy je mu vlastní, což nebývá v české povídkové tvorbě právě zvykem, byť právě tento krátký žánr nepotřebuje nic naléhavěji než trefnou a překvapivou tečku. V tom je opravdovým mistrem. Obratně se pohybuje v reálném světě tolik odlišných a zároveň tolik blízkých pohlaví, dokáže přitom stejně poutavě procházet snovými příběhy, kdy se jeho hrdinové setkávají s dívkami, po nichž touží, se spolužačkami, ale vedle nich se v ložnici probouzí, je to pravda? – opravdu, je to nijak zvlášť oblíbená učitelka. Fiala dokáže šokovat stejně jako pohladit po duši.“
František Cinger 

„Při zpochybňování hranice mezi snem a bděním, iluzí a pravděpodobností se autor neuchyluje do fantaskních krajin jako Michal Ajvaz, ani se nesnaží sugerovat čtenáři zázračné mystické pozadí všedních jevů jako Kratochvil. Sny Fialových postav jsou až na drobné výjimky replikami pravděpodobného světa bdění: mnohem spíše připomínají obraznost televizních reklamních šotů a obálek senzačních magazínů. Tak nabývají přeludy povahy parodické.“
Aleš Haman 

„Čitatel se tedy vrhá na děj, ale ve Fialových textech platí vyváženost – chuť po rychlé změně, jiná vyprávěcí technika, logika intelektuálního umění, v němž spisovatel není tvůrce, ale spíš stavitel. O tom, že Fiala smýšlí postmoderně a zajímá se víc o architekturu textu než o to, co jeho postavy říkají, svědčí například tvrzení: „Kdo neví, jak sladký může chleba být, neví nic o životě…“ nebo „…s ženami je to jako s pečivem – vybírejte očima!“
Dalibor Maňas 

  • Ukázka 

    „Gabriela má pravdu, uvažoval jsem, měl bych se probourat do svýho vlastního programu a Boží nechat na pokoji. Ďábelský taky. Zase jedna z věcí, která mě na Američanech vždycky šokovala: na všechno mají program. Copak je člověk špinavý prádlo? Neměl bych se spíš probourat do vlastního života, když už někam? Ve dveřích se zase objevila Gábina. „Tak ty si myslíš, že se mě takhle snadno zbavíš?“ zeptala se. „Víš, Gábi, se sexem si slušnej člověk, stejně jako s komunismem, nezačíná,“ řekl jsem. „Rozdíl je v tom, že bez komunismu se jeden obejde,“ řekla. Když jsem nic neříkal, dodala: „A abys věděl, na Štědrej večer budeme mít kapra.“ 

    Vyrazil jsem brzy ráno, ve svém nejlepší obleku, do virtuální společnosti Puškin, a. s. V ulici byla zima a ještě tma. Kousek přede mnou šly dvě holky, jen tak, možná z flámu. Jedna z nich měla príma obutí, takový to festovní, z matný kůže, se silnejma podrážkama, takový, co bylo tehdy, těsně před předposledními Vánocemi toho tisíciletí, zrovna v módě. Sotva jsem je o kousek předešel, ta, co byla tak dobře obutá, se tiše, ale tak, abych to slyšel, dala do štěbetání: „Koukej, botičky, hehe, koukej, jaký mám botičky, koukej na mý botičky…“ Jéžiši, snad si nemyslí, že by mě něco tak přízemního mohlo zajímat, pomyslel jsem si. 

    Ta druhá se tomu jenom chichotala.“ 

    „Fiala totiž vládne jedinečným uměním postavit proti sobě kontrastní postoje svých hrdinů, jimiž charakterizuje nejen tyto postavy, ale posouvá i děj. Schopnost pointy je mu vlastní, což nebývá v české povídkové tvorbě právě zvykem, byť právě tento krátký žánr nepotřebuje nic naléhavěji než trefnou a překvapivou tečku. V tom je opravdovým mistrem. Obratně se pohybuje v reálném světě tolik odlišných a zároveň tolik blízkých pohlaví, dokáže přitom stejně poutavě procházet snovými příběhy, kdy se jeho hrdinové setkávají s dívkami, po nichž touží, se spolužačkami, ale vedle nich se v ložnici probouzí, je to pravda? – opravdu, je to nijak zvlášť oblíbená učitelka. Fiala dokáže šokovat stejně jako pohladit po duši.“
    František Cinger 

    „Při zpochybňování hranice mezi snem a bděním, iluzí a pravděpodobností se autor neuchyluje do fantaskních krajin jako Michal Ajvaz, ani se nesnaží sugerovat čtenáři zázračné mystické pozadí všedních jevů jako Kratochvil. Sny Fialových postav jsou až na drobné výjimky replikami pravděpodobného světa bdění: mnohem spíše připomínají obraznost televizních reklamních šotů a obálek senzačních magazínů. Tak nabývají přeludy povahy parodické.“
    Aleš Haman 

    „Čitatel se tedy vrhá na děj, ale ve Fialových textech platí vyváženost – chuť po rychlé změně, jiná vyprávěcí technika, logika intelektuálního umění, v němž spisovatel není tvůrce, ale spíš stavitel. O tom, že Fiala smýšlí postmoderně a zajímá se víc o architekturu textu než o to, co jeho postavy říkají, svědčí například tvrzení: „Kdo neví, jak sladký může chleba být, neví nic o životě…“ nebo „…s ženami je to jako s pečivem – vybírejte očima!“
    Dalibor Maňas 

  • Fiala Petr

    Petr Fiala

    (nar. 1964) je politolog, univerzitní profesor a politik. Vystudoval češtinu a dějepis na brněnské univerzitě, poté pracoval jako historik a redaktor. V osmdesátých letech se účastnil nezávislých občanských aktivit. Po listopadu 1989 se podílel na založení oboru politologie. Vedl několik politologických pracovišť, po dvě funkční období byl rektorem Masarykovy univerzity (2004—2011).  

    V rozsáhlém vědeckém díle se specializuje na srovnávací politologii a evropskou politiku. Je autorem více než tří set studií a dvaceti knih publikovaných v řadě zemí. 

    Zastával různé veřejné a odborné funkce, v letech 2012—2013 byl ministrem školství. V roce 2013 byl zvolen poslancem, od ledna 2014 je předsedou Občanské demokratické strany. 

    Více
  • Poštovné zdarma u objednávek nad 599 Kč
  • Ušetříte 15 %
  • Knihy vydáváme už 20 let

Teď už vám neuteče ani řádek.

Co se děje v naší redakci i jaké knihy připravujeme, najdete v pravidelném souhrnu ve své e-mailové schránce.

Váš e-mail byl úspěšně přihlášen k odběru. Nezapomeňte adresu potvrdit.

Přihlásit se

Správa účtu

Přehled objednávek Změna osobních údajů Změna hesla
Odhlásit se